Llengua Catalana

                       1r trimestre

Setmana 4:

Durant aquesta setmana d'institut hem fet el examens de totes les matèries.


Setmana 5:

Aquesta setmana hem estat treballant França i el Colonialisme Britànic i hem fet les activitats corresponents. De moment no m'ha semblat gaire difícil ja que els exercicis eren molt bàsics (conjugació de verbs, sinònims, definicions,...)


Setmana 6:

Aquesta setmana ha tocat corregir les activitats que vam fer la setmana anterior. També hem aprofundit més en el tema de Ramon Llull i hem llegit els seus escrits.


Setmana 7:

Aquesta setmana abans dels examens, hem estat repassant el temari que entrarà de cara al examen, que bàsicament és Ramon Llull i la conjugació d'alguns verbs del mode Subjuntiu. Divendres vam estar tota l'hora explicant com es feia un comentari de text, el qual va realitzar en Jordi del "Llibre de meravelles". Crec que si m'estudio els verbs, i la teoria de Ramon Llull seré capaç d'aprovar l'examen sense gaire dificultat, ja que segons ens va explicar el professor, consta d'una part de comprensió lectora, una part de Ramon Llull, una altra de sinònims i de verbs i la última part que vindria a ser un comentari de text.


Setmana 8:

Durant aquesta setmana d'institut hem fet el examens de totes les matèries.


Setmana 9:

Durant el dimarts d'aquesta setmana hem corregit l'examen que vam fer anteriorment. El divendres, que és el dia de Literatura Catalana, vam aprofundir una mica més sobre Ausiàs Marc, llegint un poema que en Jordi va escriure a la pissarra i una fotocòpia que ens va donar. De moment, em sembla que Ausiàs Marc m'agrada més que Ramon Llull, potser és que vam llegir el poema a classe i vam anar pas per pas llegint-lo per entendre'l.


Setmana 10:

Aquesta setmana he estat malalt durant dos dies seguits (dimarts i dimecres) de tal forma que només he assistit a la classe de divendres. Pel que em van comentar els meus companys de classe, el dimarts van seguir estudiant a Ausiàs Marc analitzant alguns dels seus poemes. Pel que fa a divendres, en Jordi ens va fer escoltar un poema musicat de Ausiàs Marc i tot seguit ens va dictar algunes de les característiques del autor. De moment sembla que el tema de Ausiàs Marc és més senzill que el de Ramon Llull, ja que Marc fa servir la mateixa mètrica per a tots els seus poemes.


Setmana 11:

Durant aquesta setmana hem vist com realitzar un comentari de text a classe que va fer el professor Jordi Guardià. També hem seguit estudiant a Ausiàs Marc i hem fet lectura i audició d'un dels seus poemes a classe. 


Setmana 12:

Aquesta setmana tocava realitzar els examens finals de cada matèria. L'examen de Català el vaig fer divendres 05/12/2014 i etrava Ausiàs Marc, sinònims i el comentari de text. No vaig trobar molta dificultat a l'hora de fer les activitats relacionades amb les obres escrites pel poeta. Això si, la part de sinònims va ser la que em va costar més, ja que eren paraules que no em sentia capaç de trobar els sinònims adequats que entressin en context amb el fragment corresponent.

                       2n trimestre

Setmana 1:

Aquesta setmana hem corregit l'examen realitzat la setmana anterior i el Jordi ens ha indicat més o menys les notes que ens quedarien aquest primer trimestre. Divendres vam comentar el llibre de "Tirant lo blanc" que hem de començar a llegir aquest nadal.


Setmana 2:

Aquesta setmana no he fet classe de Català ja que el dimarts vam anar a Àger a fer una visita a l'observatori i el divendres vaig estar malalt. Tot i així, he preguntat als companys que si que van assistir a classe i m'han dit que el Jordi va donar explicacions del llibre de "Tirant lo Blanc" el qual ja he començat a llegir i de moment m'ha agradat.


Setmana 3:

Aquesta setmana no he fet classe de Català ja que el dimarts vam anar a Àger a fer una visita a l'observatori i el divendres vaig estar malalt. Tot i així, he preguntat als companys que si que van assistir a classe i m'han dit que el Jordi va donar explicacions del llibre de "Tirant lo Blanc" el qual ja he començat a llegir i de moment m'ha agradat.


Setmana 4:

Aquesta setmana, que era la setmana d’exàmens, hem fet l'examen de Llengua i Literatura Catalana que aquest cop incloïa també el llibre de lectura “Tirant lo Blanc: episodis amorosos”. El llibre m’ha semblat fantàstic, encara que pensava que no m’agradaria gens. Per altra banda, l’examen del divendres passat em va semblar no molt complicat però si que tenia el seu grau de dificultat. Això ho vaig notar a la part comuna, ja que no faig Història. El comentari de text penso que el vaig fer bé, ja que m’enrecordava del capítol del llibre i vaig poder-lo fer gràcies també a la ajuda que va incloure el professor a l’examen.


Setmana 5:

Aquesta setmana a classe de Català el Jordi ens ha entregat els examens corregits que vam fer la setmana passada. L'examen en si no estaba malament, el que passa és que les preguntes que més puntuaven no he tret gaire bona puntuació i això ha fet que no treiés més nota. La pròxima vegada començaré per les preguntes que més puntuació tinguin i així m'asseguraré una bona nota en aquella part de l'examen.


Setmana 6:

Aquesta setmana a la matèria de Llengua Catalana hem començat a treballar el romanticisme i el realisme entre d’altres. He après moltes coses sobre els segles XVI, XVII i XVIII, coses i curiositats que abans no sabia. El que m’ha semblat més difícil ha sigut el tema del renaixement, més que res perquè no m’agrada recordar dates. Per aprendre-ho millor, he decidit que cada dia al arribar a casa repassaré el que hem fet a classe per preguntar dubtes el dia següent si no he entès el que hem explicat. Aquesta setmana m’he sentit còmode i incòmode a la vegada durant les hores de classe, perquè depèn del que fem, m’agrada o no, com ja he dit abans, tot el tema de les dates no se’m dona bé. 


Setmana 7:

Aquesta setmana hem seguit amb el tema del romanticisme i el realisme, tot repassant per l'examen. A més, també hem treballat B. Carles Aribau i hem llegit un dels seus poemes, més concretament el de "La Pàtria". El Jordi ens ha preparat per l'examen que tenim la setmana que ve.  


Setmana 8:

Aquesta setmana era la setmana d'examens, la qual cosa volia dir que divendres dia 13/02/2015 teniem examen de Llengua Catalana i Literatura. En aquest cas, l'examen d'aquesta setmana ha contingut els següents continguts de Literatura: El Renaixement, el Barroc, la Il·lustració i el neoclassicisme, el Romanticisme i la Renaixença. Dintre de cada un d'aquests moviments hi havien poetes que haviem d'estudiar, com poden ser Erasme de Rotterdam, Francesc Vicen Garcia o Bonaventura Carles Aribau entre altres. L'examen en si m'ha semblat una mica complicat i llarg pel meu gust, ja que la part final constava de quatre poemes els quals haviem treballat a classe i haviem de fer un comentari de text sobre cada un d'ells. 


Setmana 9:

Aquesta setmana a la matèria de Llengua Catalana i Literatura hem començat a estudiar a Jacint Verdaguer. Hem fet una petita cerca d’informació sobre la seva vida i les característiques que utilitzava a l’hora d’escriure. També hem vist les seves obres més importants, les quals són l’Atlàntida i el Canigó. La setmana que ve, segons ha comentat el Jordi, farem una mica més de treball sobre aquestes obres.


Setmana 10:

Tal i com havia dit el Jordi la setmana anterior, aquesta setmana hem treballat el poema del Canigó, de l’autor Jacint Verdaguer, el qual prèviament havíem fet una petita cerca d’informació per saber més sobre la seva vida i la seva obra. Personalment, m’ha agradat el poema, ja que m’agrada la forma en el que el poeta fa servir les comparacions, els hipèrbatons, les similituds, ...


Setmana 11:

Aquesta setmana hem repassat de cara a l'examen que tenim la setmana que ve, ja que el professor ens ha indicat aproximadament què és el que sortirà al examen. Per fer-ho, en Jordi ens va projectar un documental sobre la vida de Jaçint Verdaguer.


Setmana 12:

Aquesta setmana a la matèria de Llengua Catalana i Literatura el Jordi ens ha deixat repassar perquè és la setmana d’exàmens trimestrals i els professors no poden avançar matèria. Vaig aprofitar per preguntar-li què podia sortir a l’examen i em va indicar que estudiés Jacint Verdaguer juntament amb els seus dos poemes de “Vora la mar” i “Els dos campanars”. A l’examen ha aparegut tot això i crec que he respòs el millor que he pogut, tot fent una presentació de la vida de l’autor en els comentaris de text, tot incloent les seves dues obres més importants (Canigó i L’Atlàntida) i a més he intentat explicar de la millor manera possible les estrofes dels poemes que ens ha posat el Jordi a l’examen de cada poema. He intentat respondre també de la forma més entenedora les preguntes que tenien relació amb el text de la primera Guerra Mundial, que era la primera part de l’examen. 

                      3r trimestre

Reflexió del curs:

A continuació faré un resum de tot el que hem anat estudiant al llarg del curs de 1r de Batxillerat pel que fa a la matèria de Llengua Catalana i Literatura.


1r Trimestre:


El primer temari que vam estudiar va ser la Literatura medieval, la qual comprèn la lírica trobadoresca, Ramon Llull, Ausiàs March i els llibres de cavalleria i la novel·la cavalleresca. Amb l’ajuda de la lectura de Tirant lo Blanc anàvem repassant la teoria que donàvem a classe.


2n Trimestre:


Seguidament vam estudiar el tema de la Literatura dels segles XVI, XVII i XVIII, més concretament el Renaixement, el Barroc i el Neoclassicisme i la Il·lustració, cadascuna de les seves característiques i algunes de les obres on es veien aquestes. A més a més, durant aquest trimestre també vam estudiar el Romanticisme i el Realisme juntament amb la Renaixença, amb els autors d’aquesta, com són Jacint Verdaguer i Àngel Guimerà.


3r Trimestre:


Ja a la recta final del curs, hem estudiat el Modernisme, que conté la novel·la modernista (Raimon Casellas i Víctor Català (Caterina Albert), el teatre modernista (J. Puig i Ferrater i Santiago Rusiñol) i la poesia modernista de Joan Maragall. Finalment hem estudiat l’escola mallorquina (M. Costa i Llebrera i Joan Alcover), el noucentisme i els moviments de l’avantguarda.