Llengua Catalana i literatura i història

1r trimestre

SETMANA 1 (14 - 18 de Setembre)

Durant aquesta primera setmana de curs de Llengua Catalana hem parlat una mica sobre l’assignatura en si i sobre les proves d’accés a la Universitat (Proves PAU) de Llengua Catalana i literatura. Dintre d’aquest tema hem parlat sobre els llibres de lectura obligatòria d’aquest any (El cafè de la Granota de Jesús Montcada i Bearn de Llorenç Villalonga) i una mica del temari que hem de saber si o si per a poder treure bona nota. Per veure una mica el nivell d’aquestes proves, hem fet un examen a classe i després l’hem corregit entre tots els companys. No m’ha semblat especialment difícil, però ara falta veure com és fer l’examen amb els nervis acumulats!


Pel que fa a la part d’Història, hem comentat, com hem fet en les altres matèries, com anirà l’avaluació d’aquest curs, els temes que tractarem i els percentatges de la nota. Després de parlar això, hem començat amb la Crisi de l’Antic Règim i hem fet un comentari de text de deures. Aquest comentari especialment m’ha semblat molt complicat, ja que fer-lo sense tenir gaires coneixements previs de l’assignatura com poden tenir els companys que van fer història l’any passat es fa realment difícil. Espero que quan es comencin a explicar coses sobre el tema pugui anar relacionant-les i resolent les activitats proposades. No m’ha agradat la història mai, suposo que és perquè sóc un alumne de la modalitat del Batxillerat científic, espero que tant el professor com la matèria puguin fer que m’agradi més l’assignatura.  


SETMANA 2 (21 – 25 de Setembre)

Aquesta setmana no hem fet classe de llengua i literatura catalana, ja que, segons ens han dit, la professora estava malalta i no ha pogut venir. He aprofitat aquestes dues hores per avançar feina, tant deures com Treball de Recerca.

 

Durant les hores d’Història hem parlat una mica sobre la guerra del francès, la Constitució de Cadis i la Resistència. Poc a poc, a mesura que anem avançant en les classes, vaig recordant conceptes de 4t, els quals m’ajuden a entendre una mica més el tema del que es tracta. He notat que si no estic concentrat a classe em costa entendre després a casa el que hem estudiat aquell dia a classe. Es per això que he d’intentar estar el més atent possible, minimitzant el risc de distracció i prenent apunts del que explica en David. Espero que a mesura que avanci el curs pugui anar agafant el “tranquillo” a la matèria i que se’m doni millor. 


SETMANA 3 (28 – 2 d’Octubre)

Com va passar la setmana anterior amb la matèria de llengua catalana i literatura, ens han comentat que la professora té problemes familiars i que per tant, no farem l’examen corresponent a la setmana 4 ja que no tenim res de teoria. Espero que la professora torni aviat, ja que tinc ganes de començar el curs de català!


Pel que fa a la part d’Història, hem seguit amb les explicacions per part del professor, el qual ens ha projectat un document sobre les Corts de Cadis i la Constitució de 1812. També ens ha posat un vídeo que resumeix tot el que hem estat estudiant aquestes tres setmanes que portem de curs. Ja per acabar, l’últim dia ens ha penjat una tasca al Moodle que conté tasques de repàs per a l’examen, les quals he respòs mirant dels apunts, també facilitats en el mateix. Sé que no se’m dona gaire bé la història, però intentaré poc a poc anar millorant les meves tasques i explicacions als exàmens, a veure si aconsegueixo treure bona nota en la matèria. Esperaré a que en David hagi corregit la tasca per a poder veure en que he fallat i repassar-ho de cara a l’examen de divendres que ve. 


SETMANA 4 (5 – 9 d’Octubre)

Aquesta quarta setmana ha sigut la setmana d’exàmens. Aquesta vegada només hi ha hagut examen d’història, ja que la professora de Català ha tingut problemes familiars i no hem pogut donar matèria aquestes ultimes dos setmanes. Pel que fa a les classes de Català, he aprofitat les dues per estudiar els exàmens, ja siguin del mateix dia o del dia següent. M’ha anat molt bé que ens deixessin aquest temps, ja que he pogut parlar amb companys que m’han aclarit dubtes.


D’altra banda, l’examen d’història m’ha semblat difícil personalment. El comentari de text l’he pogut entendre a base de rellegir una i altra vegada, però a l’hora de posar la idea principal no sabia com explicar-me. Les altres preguntes crec que si he pogut explicar-me millor i espero treure una bona puntuació en aquestes. Esperaré a la setmana que ve per a poder veure l’examen ja corregit. 


SETMANA 5 (12 – 16 d’Octubre)

Aquesta cinquena setmana a la matèria de Llengua Catalana hem començat a treballar les funcions del llenguatge, encara que era com un petit repàs ja que la primera setmana de classe ja les vam veure, i a més a més hem estudiat la fonètica. És un tema bastant nou, ja que no ho havíem treballat gaire abans que jo recordi durant la ESO o el Batxillerat, ja que el primer curs d’aquesta va estar enfocat completament a la literatura. Penso que em costarà entendre els exercicis de fonètica al principi, però com molt bé ha dit la Laura, amb pràctica tot s’aprèn!


Durant les classes d’Història hem començat tema nou també. Aquesta vegada hem començat amb la restauració Borbònica, de la qual hem copiat els apunts que ha escrit en David a la pissarra i hem fet un comentari de text sobre Ferran VII. L’última classe de la setmana hem parlat sobre les colònies americanes. Sincerament, espero que aquest tema se’m doni més bé que l’anterior, encara que com he dit en altres vegades, la història no sigui lo meu. 


SETMANA 6 (19 – 23 d’Octubre)

Aquesta setmana a la única classe de català que hem tingut hem practicat els la fonètica mitjançant exercicis que ens ha posat la professora al Moodle. Primerament pensava que em seria molt més difícil entendre i resoldre les tasques, però una vegada m’hi he posat he vist que no és complicat, només haig d’anar en compte a l’hora de qualificar una vocal, per exemple, en oberta o tancada, ja que cada una  porta un signe diferent i per aquest petit detall puc deixar-me punts en un examen. Hauré d’intentar practicar molt això abans de la setmana 8 per a poder treure bona nota al control. Espero aconseguir-ho!


A les classes d’història d’aquestes setmanes hem començat a treballar la dècada ominosa (1823 – 1833) i hem fet una introducció al tema dels carlins i isabelins. Després, a la classe del divendres, hem aprofundit en aquest tema. Hi ha conceptes que em sonaven de quart de la ESO, pel que no se m’ha fet gaire difícil d’entendre aquesta vegada, tot i que quan comencem a ampliar teoria sobre això hauré d’estar molt atent a classe per a poder entendre-ho bé. 


SETMANA 7 (26 – 30 d’Octubre)

Aquesta setmana a llengua catalana i literatura només hem tingut una classe ja que la professora ha faltat un dels dies. L’únic dia que ha vingut ens ha donat orientacions de cara a l’examen de la setmana que ve. Ens ha dit que posaria exercicis de funcions del llenguatge tals com indicar el tipus de funció que té cada oració i exercicis de fonètica, poden ser de transcriure paraules normals a lletres fonètiques o a l’inrevés. Laura també ens ha enunciat que no podrà seguir sent la nostra professora de català degut a problemes familiars. Esperem que la professora substituta sigui semblant a ella!


Pel que fa a les classes d’història, hem estudiat també el tema dels carlins i els isabelins, a Mendizábal i l’obra dels moderats. Penso que el tema no és difícil però hauré de fer la tasca de repàs abans de l’examen per a intentar millorar la nota de l’examen passat. Espero poder aconseguir-ho!


SETMANA 8 (2 – 6 de Novembre)

Aquesta setmana a la primera classe de llengua catalana hem tingut a l’Ana Ruth de professora de guàrdia, pel que he aprofitat per a estudiar l’examen de castellà, ja que el tenia a l’hora següent. Pel que fa al dia de l’examen, penso que no era difícil l’examen però tenia les seves coses on, si no t’hi fixaves bé, podies equivocar-te. Crec que vaig estudiar suficient, no crec haver tingut gaires problemes, però sé que algun tipus d’error sense sentit hauré comés.


Pel que fa a les classes de història hem aprofitat per a estudiar pels exàmens del dia, ja que jo havia fet la tasca el dilluns (ja que era festa) i estava esperant a que el professor tingués un moment per a poder corregir-me-la. L’examen de història el vaig trobar difícil, sobretot la part del comentari de text, que anava sobre la industrialització catalana. Em va costar molt poder extreure les idees principals i sobretot en la segona pregunta d’aquest, que no vaig escriure gairebé res. Penso que per a la pròxima vegada haig de posar més atenció a l’hora de llegir el comentari de text, ja que si no ho faig em costa més treure les idees principals i al haver de tornar a llegir el text no perdo tant de temps.  


SETMANA 9 (9 – 13 de Novembre)

Aquesta setmana, com ja ve sent habitual, no hem tingut classe de català perquè no tenim professora. Espero poder començar aviat les classes perquè estem perdent molta matèria i és important per a Selectivitat que anem preparats, cada segon compta!

 

Pel que fa a la part d’història, hem començat amb el nou tema. Aquesta vegada tractarem la Primera República. Les tres classes que hem donat han sigut de teoria, pel que només ens hem dedicat a copiar el que posava en David a la pissarra. De moment ho vaig entenent bé, pel que crec que he pogut fer la tasca que s’havia d’entregar correctament. Espero també que tingui una bona nota, ja veurem com la puntua el professor. 


SETMANA 10 (16 – 20 de Novembre)

Aquesta setmana per fi ha arribat la professora substituta de Llengua Catalana, la Cristina i després de estar gairebé un mes sense classe, hem començat fent un examen de les PAU. No he trobat gaire complicació a l’hora de fer-lo excepte en la part comuna, on preguntava coses de sintaxi que, després d’estar gairebé dos anys sense fer res sobre el tema, em costava recordar. La segona classe de la matèria hem repassat els tipus d’oracions, simples i compostes i hem aprofundit dins de cada tipus. Penso que no s’hauria de complicar massa si vaig repassant a casa cada dia i faig els exercicis que mani Cristina. Ja veurem com avancen aquestes setmanes!


Pel que fa a la part d’Història hem començat a parlar sobre el Nacionalisme i hem fet un petit resum que ha apuntat en David a la pissarra. De moment no m’ha semblat massa complicat i crec que si estudio bé podré treure bona nota a l’examen encara que també és veritat que hauré de veure com son les següents classes i els temes que tracten. 


SETMANA 11 (23 – 27 de Novembre)

Aquesta setmana a les dues classes de llengua catalana hem començat a fer anàlisi sintàctic de les oracions. A més, les oracions de les quals realitzàvem l’anàlisi també les classificaven segons el seu tipus, ja fossin coordinades o juxtaposades. Crec que m’ha ajudat molt a repassar els tipus d’oracions, ja que les tenia més verdes que l’anàlisi sintàctic. Pel que fa a l’anàlisi, crec que no és difícil si vigilo i penso abans de posar les coses, ja que la majoria de les oracions de classe les he fet bé, pel que no hauria de tenir massa problema a l’hora de fer l’examen.


A les classes d’història hem treballat els Nacionalismes: el catalanisme, el basc i el gallec. També hem parlat sobre la crisi del 98, amb les seves repercussions i causes. Penso que aquest tema no hauria de ser gaire complicat d’estudiar, si m’hi poso amb ganes i temps hauria de treure bona nota a l’examen de la setmana que ve, així que espero fer la tasca de repàs el més aviat possible per a poder tenir-la corregida i estudiar.  


SETMANA 12 (30 – 4 de Desembre)

Aquesta setmana és la setmana d’exàmens, pel que no hem donat classe de català ja que es deixen les hores a les quals tocaria matèria normal per a poder estudiar per a les proves. El dijous he aprofitat per a estudiar l’examen de castellà que tenia a l’hora de després i he preguntat quin era el temari que entrava a l’examen de català al dia següent per a poder repassar aquella tarda. A l’hora de fer l’examen m’he sentit bastant còmode, crec que he fet la majoria de exercicis el millor que podia i estic content en general excepte d’un exercici en concret de les categories gramaticals, que crec que ho podria haver fet millor. Ara toca esperar a veure els resultats de l’examen!


Pel que fa a l’examen d’història, pensava que ho tenia bastant controlat però a l’hora de la veritat crec que m’ha faltat memòria per a redactar-ho i algunes respostes crec que les he deixat, no incompletes, però si una mica simples. La pregunta que crec que m’ha anat millor ha sigut la “Crisi del 98” i les seves conseqüències. No espero tampoc una nota molt alta, però crec que puc aprovar amb un bé o així. La pròxima vegada intentaré estudiar més per a tenir els conceptes més clars. 

2n trimestre

SETMANA 3 (11 – 15 de Gener)

Aquesta primera setmana després de les vacances de Nadal ha sigut una mica dura ja que hem hagut d’engegar els motors de nou i treballar com sempre. Reconec que personalment m’ha costat una mica, però crec que a finals de setmana ja estava com sempre. A les classes de llengua catalana hem estudiat les oracions subordinades substantives, adverbials i adjectivals i hem fet exercicis i activitats per aplicar la teoria. Crec que no és difícil, però haig d’anar amb compte a l’hora d’identificar el tipus d’oració perquè, com he pogut comprovar als exercicis, és fàcil equivocar-me.

 

Per altra banda, les classes d’història també han començat amb força. Tot i que només hem fet dues classes de les tres que tenim al llarg de la setmana, crec que es la setmana que hem treballat més. El temari que hem donat a classe no m’ha semblat massa complicat, però si que hauré d’estudiar per a anar el dia de l’examen amb les idees clares i a veure si d’aquesta manera trec bona nota.


SETMANA 4 (18 – 22 de Gener)

Aquesta primera setmana d’exàmens del primer trimestre he començat una mica relaxat. Després de fer els exàmens, tant de català com d’història, penso que podria haver donat una volta de rosca més. No m’han semblat exàmens difícils, perquè tot el que apareixia sabia fer-ho, però crec que si hagués estat una mica més llest i hagués repassat una mica més (sobretot la part d’història), hagués pogut fer millors exercicis. De cara als pròxims exàmens intentaré posar-me les piles de nou i intentar estudiar el màxim temps possible per a treure bona nota.


SETMANA 8 (15 – 19 de Febrer)

Aquesta setmana ha sigut la segona tanda d’exàmens tant d’història i de català com de les demés assignatures. Per començar bé el divendres, a les vuit del matí teníem examen de llengua catalana en el quan els examinàvem de preposicions, pronoms febles, la essa sonora i la essa sorda, i els verbs ser i estar. La primera impressió de l’examen va ser bona, gairebé tot el que hi havia sabia respondre-ho sense dubtar gaire. A mesura que anava fent exercicis vaig anar despertant i crec que em va anar bé de cara a poder repassar al final de l’hora. Tot i així sóc conscient que hauré comès errades sense sentit, cosa que no sé evitar però hauré d’aprendre a fer-ho.

 

Pel que fa a l’examen d’història, el text principal del examen em va semblar una mica difícil a l’hora de extreure les idees principals ja que sé el que volia dir però no trobava les paraules justes per a expressar-me. A més, vaig coincidir amb molts companys que aquest examen ens havia semblat una mica complicat tot i que era curt, ja que les preguntes no trobàvem la connexió entre si. Així doncs, tot i que vaig procurar posar tot el que havia estudiar a l’examen, crec que va quedar un examen una mica curt, hauria d’haver estat capaç de memoritzar més per a poder explicar-me millor, igual això m’hagués ajudat a la part del text. I parlant de la part que relaciona història amb català, les paraules que havíem de definir amb les nostres paraules les vaig trobar molt complicades, tot i comentant-les amb els companys després de l’examen no vam poder arribar a una conclusió. 


SEMANA 12 (14 - 18 de Març)

Aquest últim examen del segon trimestre de català l’he trobat massa llarg. El simple fet d’haver de llegir un text, fer dues redaccions de temes diferents i els diferents exercicis corresponents al que hem estudiat al llarg dels últims mesos ha fet que l’examen d’hora i mitja se’m fes etern. La comprensió lectora la vaig entendre prou bé, l’única cosa que puc dir es que no em va venir al cap la paraula “advocat” quan preguntava la professió del personatge del fragment del text. Suposo que això no se sap estudiant, sinó que tens millors dies que altres i els nervis fan que te’n recordis d’unes coses i no d’unes altres. La resta de l’examen vaig intentar fer-la amb cap, llegint cada pregunta i assegurant cada exercici que resolia. Respecte a les redaccions haig de dir que va haver-hi una que se’m va donar millor que l’altra ja que l’única cosa que vaig haver de fer va ser descriure una situació de diversió a la muntanya cosa que vaig aprofitar per explicar la meva primera experiència amb la neu. L’altra, la qual demanava que es descrivíssim el que fa una parella d’enamorats no vaig ser capaç de sintetitzar idees clares i per això crec que no obtindré la màxima puntuació a l’exercici. Tot i així, crec que la descripció que demanava la vaig fer correctament i espero tenir unes quantes dècimes que m’ajudin a treure bona nota.

 

Respecte a l’examen d’història d’aquesta vegada, crec que, tot i que la història no és un dels meus punts forts, vaig intentar memoritzar i explicar de la millor manera que vaig poder els conceptes que demanava a les preguntes de l’examen. També vull afegir que tot i que em vaig veure la majoria del vídeo de la segona República que estava penjat al Moodle, no vaig ser capaç d’extreure les idees principals del text i de respondre a les altres qüestions referents també al mateix. No espero una gran puntuació a la part comuna de català i història però crec que les preguntes que eren únicament d’història les hauré respost correctament, igual no amb tota la puntuació que es pot obtenir, però si amb la majoria. 

3r trimestre

SETMANA 5 (25 – 29 d’Abril)

L’última setmana d’exàmens del Montgròs ha sigut horrorosa. M’he sentit molt estressat ja que al ser les últimes proves abans de les PAU havia d’intentar millorar en tots els aspectes possibles per treure bones notes. El problema ha sigut que, al intentar fer-ho en totes, m’he desesperat i crec que no ho he aconseguit.

 

Per una banda, a l’examen de llengua catalana, em vaig sentir una mica incòmode al veure la gran extensió de fulls que componien l’examen. Després de fer unes breus respiracions, vaig posar-me a treballar. El primer text del qual havíem de fer un comentari de text, em va costar una mica buscar la idea principal i els sinònims que demanava l’exercici tot i que eren pocs. La majoria de l’examen em va semblar normal, l’altre text que incorporava l’examen el vaig entendre molt millor i em va ser més fàcil resumir en sis línies el seu contingut. Les subordinades que estaven subratllades crec que les vaig identificar bé, no crec que tingui masses errades en aquest apartat (o això espero). Finalment, el que em va tornar a descol·locar va ser la carta formal, ja que encara que n’havia fet una anteriorment, no m’esperava que n’haguéssim de fer una a l’examen. Espero que el tema aquest de la desconcentració no em passi gaire factura i, tot i que el català considero que se’m dona bé, no perdre masses dècimes en errades ortogràfiques.

 

Des del començament del curs de llengua catalana vaig pensar que hauria de posar-me les piles per a reduir el nombre de faltes d’ortografia i utilitzar estructures sintàctiques més complexes. Amb la primera professora de català gairebé no vam poder treballar, ja fos perquè no venia a classe per problemes familiars o perquè no explicàvem teoria a les classes. L’única cosa que recordo que vàrem fer de profit va ser un examen de selectivitat que em va servir per veure en què havia de millorar. Finalment, després de estar dues setmanes sense professora de català, va arribar la Cristina. Primerament vam començar a estudiar els diferents tipus d’oracions que hi ha, tant les simples com les complexes. Com és normal, no vam posar especial atenció en les simples, ja que eren les que portàvem estudiant durant tota l’ESO, i ens vam centrar principalment en les complexes. Dins d’aquestes trobem les coordinades, subordinades i juxtaposades. Primerament vaig tenir alguns problemes per a identificar cadascuna d’elles però a mesura que anava practicant vaig anar millorant i incorporant-les a les meves redaccions. A més, per a complimentar-les, també estudiàvem l’origen i la formació del lèxic, que m’ha ajudat en diverses ocasions a l’hora de millorar la meva expressió escrita.

 

 

Al llarg de tot el curs de llengua catalana hem anat entregant diversos textos, des de textos expositius fins a cartes formals. Sincerament crec que el fet de redactar tant m’ha ajudat moltíssim ja que ara sé escriure qualsevol tipologia textual que se’m demani i, utilitzant les oracions i el lèxic que hem après durant el curs, elaborar un bon text de la temàtica que sigui. Així doncs, considero que la meva progressió al llarg del curs ha estat positiva ja que he aconseguit el meu objectiu, que era millorar la meva expressió escrita. Estic molt content de la meva millora de la llengua catalana i espero que a l’examen de Selectivitat pugui treure bona nota, ja que la necessito per entrar a la carrera que vull l’any que ve. 

 

Per l’altra banda, l’examen d’història va ser una història (mai millor dit) molt diferent. Aquesta vegada, al no haver copiat res que hagués dictat el David oralment a classe, perdre classes de la matèria per excursions i demés, m’ha costat estudiar molt més ja que semblava que tot fos nou. A classe intentava estar atent a la lectura de la pàgina web que projectava el professor, però hi havia vegades que em distreia amb els companys de classe i per això hi van haver coses que em semblaven noves a l’hora d’estudiar. Com he dit, tot i saber les preguntes que entraven a l’examen, em vaig sentir incòmode mentre escrivia, ja que sentia que no estava posant tot el que havia estudiat, que em deixava coses. Tot i això, vaig intentar escriure tot el que em va venir al cap en aquell moment per tirar endavant i intentar aprovar l’examen. Espero que sigui així.

 

Aquest últim mes intentaré prendre’m en serio les classes de català per a practicar els exercicis que em costen més i intentar treure una bona nota de llengua catalana a les proves PAU. Ja queda poc, estic a la recta final!